Feministische Technikforschung

VU 3.0 ECTS, SoSem2023, TU Wien

jackie / Andrea Ida Malkah Klaura <andrea.klaura@tuwien.ac.at>

tiss: 034.016 Feministische Technikforschung

https://tantemalkah.at/2023/feministische-technikforschung

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Session 5: Outline

  1. Check-in
  2. Input-Sequenz: Feministische Epistemologien
  3. Diskurs-Sequenz
  4. Vorbereitung auf Session 6
  5. Checkout

Check-in

  • Mood Check-In : siehe Flip-Charts an den Wänden
  • Aktiver Teilnahmecheck : siehe TUWEL
  • 2/3er Murmelgruppen :
    • Wie viel Ferien gabs in den Ferien überhaupt?
    • Ist durch die längere Pause etwas Distanz zum Thema aufgetreten?
    • Haben sich dadurch bestimmte Gedanken gesetzt oder noch weitergesponnen?

Feministische Epistemologien

Epistemologie?

  • Synonym zu "Erkenntnistheorie"
  • wie können wir überhaupt etwas erkennen?
  • welche Aussagen können als wahr gelten?
  • unified theory of knowledge (practices)?

Feministische Epistemologien?

  • je nach Art des Feminismus unterschiedlich
  • kein extra Bedarf im liberalen Feminismus
  • im letzten drittel des 20 Jhdts:
    • andere Femismen und auch STS fordern andere Epistemologien ein
  • Wissenschaft ganz ablehnen - oder sie von der Wurzel her verbessern

Sandra Harding: Strong Objectivity

  • Sandra Harding (*1973):
    • 1973: Doktorat Philosophie @ New York Univ.
    • 1976-1996: University of Delaware
    • danach: UCLA, Professor of Education and Gender Studies
    • bis 2000 Leiterin des Center for the Study of Women
  • Strong objectivity:
    • baut auf Standpunkt-theoretischen Ansätzen auf
    • Gradmesser für wissenschaftliche Erkenntnisse
"[t]he problem with the conventional conception of objectivity is not that it is too rigorous or too “objectifying,” as some have argued, but that it is not rigorous or objectifying enough; it is too weak to accomplish even the goals for which it has been designed, let alone the more difficult projects called for by feminisms and the other new social movements." (Harding 1993, pp. 50-51, Hervorhebung im Original)

strong vs weak (neutral) objectivity

"Knowledge claims are always socially situated, and the failure by dominant groups critically and systematically to interrogate on their beliefs leaves their social situation a scientifically and epistemologically disadvantaged one for generating knowledge." (ibid, p. 54)

Kritik am feministischen Empirismus

  • ... der versucht: "to purify science of all [...] bad politics by adherence to what it takes to be rigorous methods [...] this is far too weak a strategy to maximize the objectivity of the results of research" (ibid, p. 56)
  • demokratischer Anspruch von Wissenschaft
  • Verknüpfung mit gesellschaftlichen Anliegen
"Thus, strong objectivity requires that scientists and their communities be integrated into democracy-advancing projects for scientific and epistemological reasons as well as moral and political ones." (ibid, p. 69)

. . .

  • Einbindung marginalisierter Gruppen über:
    • diversere Forscher*innenteams
    • integrative & partizipative Methoden
  • Allein den Frauen*anteil erhöhen ist keine Lösung (cf. Lagesen 2008)

Donna Haraway: Situated Knowledges

  • Donna Haraway (*1944):
    • Zoologie am Colorado College studiert
    • 1972 PhD in Biologie in Yale
    • Forschungsaufenthalte @ University of Hawaii & Johns Hopkins University
    • 1980: University of California, Santa Cruz
      als erste o.Prof. der USA für Feministische Theorie
  • Bekanntester (nicht bedeutendster) Text:
    • Socialist Review (1985): Manifesto for Cyborgs: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the 1980s
    • 1991 nochmal als Kapitel in Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature
    • leicht adaptierter Titel: A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century

Cyborg Manifesto

  • sehr metaphorisch und assoziativ geschrieben
  • nicht nur gegen klassische Technowissenschaften im Dienste des Kapitalismus
  • auch gegen verschiedene feministische Zugänge, die in Identitäspolitken und Essentialismus feststeckten
  • "This essay is an effort to build an ironic political myth faithful to feminism, socialism, and materialsm." (Haraway 1985, p. 65)

Die Figur d* Cyborg

  • aus High-Tech und Technowissenschaft entstanden
  • durch sci-fi ergänzt
  • sprengt klassische Dichotomien
  • "three crucial boundary breakdowns" (ibid, pp. 68):
    • zwischen Mensch und Tier
    • zwischen "animal-human (organism)" und Maschine
    • zwischen physisch und nicht-physisch
  • hinterfragt westlich-patriarchale Dualismen:
    • "self/other", "culture/nature", "male/female", "civilized/primitive", "right/wrong", "truth/illusion", "total/partial", "God/man", ...
  • erfordert neue Epistemologien und Ontologien

Zusammenbruch bestehender Dichotomien

"epistemological electro-shock therapy, which far from ushering us into the high stakes tables of the game of contesting public truths, lays us out on the table with self-induced multiple personality disorder"

was dazu geführt hat, dass

"[s]ome of us tried to stay sane in these disassembled and dissembling times by holding out for a feminist version of objectivity." (Haraway 1991, p. 186)

1988 in Feminist Studies publiziert: Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspectives

"how to have simultaneously an account of radical historical contingency for all knowledge claims and knowing subjects, a critical practice for recognizing our own ‘semiotic technologies’ for making meanings, and a no-nonsense commitment to faithful accounts of a ‘real’ world, one that can be partially shared and friendly to earth-wide projects of finite freedom, adequate material abundance, modest meaning in suffering, and limited happiness." (Haraway 1988, p. 579, Hervorhebung im Original)

Bezugnahme auf Standpunkttheorien

  • Bei Harding Fokus mehr auf objectivity
  • Bei Haraway Fokus auf situated knowledges
  • meaning-making immer aus sozialen, ökonomischen, kulturellen, ökologischen, vergeschlechtlichten und aus rassifzierten Kontext heraus
  • Allianzen mit unterschiedlichsten Akteur*innen notwendig, um zu "faithful accounts of a ‘real’ world" zu gelangen
  • "The goal is better accounts of the world, that is, 'science'." (ibid, p. 590)
  • Standpunkt bzw. Situierung explizit/transparent machen

How TU overcome

  • von privilegierten Standpunkten pro-feministisch, emanzipatorisch Arbeiten?
  • Tom Digby (Ed.) (1998): "Men Doing Feminism"
    • Sandra Harding: "Can Men Be Subjects of Feminist Thought?" (pp. 171-196)
    • folgt ähnlicher Einteilung wie Sue V. Rosser (siehe letzte Einheit)
    • Spoiler: yep, we can think with and along each other

Diskurs-Sequenz

  • 5 Themengruppen diskutieren für ~15 min:
    1. Leistung / Meritokratie in der Wissenschaft
    2. Bias und richtige Datenerhebung
    3. Feminist STS als Forschungsfeld
    4. Politische Positionierungen in der Wissenschaft
    5. Grenzen feministischer Methoden
  • Danach Zusammenfassung der Diskussion und Vorstellung von zentralen Fragen im Plenum, mit anschließender Plenumsdiskussion.

Vorbereitung auf Session 6

  • Collins, Patricia Hill. 1989. “The Social Construction of Black Feminist Thought.” Signs: Journal of Women in Culture and Society 14 (4): 745–73. https://doi.org/10.1086/494543. (~53min)
  • Details im TUWEL-Kurs

Begleitende Offene- & Quiz-Fragen

Part 1 (5 Punkte):

  • Brauchbarkeit feministischer Technikforschung für die eigene Praxis
  • Details im TUWEL-Kurs

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